Klantreis van Valentijnsdag

De klantreis van Valentijnsdag

Bijna is het zover, Valentijnsdag. Een dag die in het teken staat van de liefde, maar die enorme verwachtingen weet te creëren, waar jij aan moet voldoen. Aan de ene kant wil je jouw geliefde maar al te graag verrassen, aan de andere kant lijkt het onmogelijk om die verwachtingen te overtreffen. Je hebt je immers vorig jaar al ontzettend uitgesloofd. Maar geen zorgen, de klantreis is een handig hulpmiddel hiervoor. 
Wij bieden een stappenplan dat ervoor zorgt dat jij de grootste verwachtingen van je geliefde overtreft met een magisch moment uit de klantreis!

The moment of magic

Dit moment gaat ervoor zorgen dat jouw Valentijnsdag als geslaagd wordt bestempeld. De sleutel tot succes krijg je helaas niet zo in de schoot geworpen, je zult hem zelf moet creëeren, en dat is nou gelijk de drempel waar de meeste mensen moeilijk overheen stappen. Het magische moment ontstaat wanneer je boven de verwachtingen van jouw geliefde uitstijgt. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Om dit te bereiken komt de emotionele behoefte om de hoek kijken. Overigens geldt deze redenering ook voor de klanten van jouw organisatie.

De emotionele behoefte

In dit onderdeel van de klantreis gaat het om vier vormen van behoeften. Bewuste versus onbewuste behoefte en functionele versus emotionele behoefte.
Stel dat jouw geliefde de behoefte heeft aan persoonlijke aandacht, dan zal het meenemen van je geliefde naar een romantische film in de bioscoop niet echt de oplossing zijn (al kan het wel onderdeel zijn van de oplossing). Beter kun je jouw partner in een intiemere setting verrassen, bijvoorbeeld door diegene mee in bad nemen. Samen een bad nemen getuigd van intimiteit, brengt een romantische setting en zorgt ervoor dat jullie alle aandacht voor elkaar hebben, mits goed uitgevoerd natuurlijk!

Als je plant om samen in bad te gaan, dan moet je er in ieder geval voor zorgen dat aan de functionele behoeften voldaan zijn. Denk bijvoorbeeld aan het water dat niet te heet of te koud moet zijn, dat niet de felle lamp aanstaat, maar dat je kaarsjes aanzet en dat je zorgt voor een relaxt achtergrondmuziekje, zodat je niet de hele tijd zit te luisteren naar de herrie van je buren.

Om op de emotionele behoefte in te spelen, moet je zorgen voor een verrassingselement. Hopelijk ken je jouw partner goed genoeg, want die kennis zul je nu moeten gaan toepassen. Zorg niet zomaar voor muziek, maar zet zijn of haar favoriete artiest op, zorg ervoor dat jullie favoriete snack in de badkamer ligt en om het af te maken kun je natuurlijk altijd nog rozenblaadjes op de grond strooien. Bedenk wat zijn of haar hobby’s zijn, hoe kan je die combineren of terug laten komen in jullie romantische samenzijn? Laat zien dat je echt alles uit de kast hebt gehaald om indruk te maken en dan, stijg je boven de verwachtingen uit!

Conclusie

Het grootste belang in het verrassen van jouw geliefde, is het luisteren naar en het begrijpen van jouw partner, zoals voor bedrijven het van belang is om haar klanten écht te kennen en te weten wat er achter de functionele behoefte schuilt. Alleen zo kun je de emotionele van de functionele behoefte scheiden en het verrassingselement tot zijn recht laten komen. Zoals de ideale klantreis zorgt voor binding tussen jouw bedrijf en jouw klanten, zorgt het dus op dezelfde manier voor een kans om boven de verwachtingen van jouw geliefde uit te stijgen.

Namens Sterklant wensen wij jullie een fijne Valentijnsdag toe!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *